Derde week Livingstone - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anne Smudde - WaarBenJij.nu Derde week Livingstone - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Anne Smudde - WaarBenJij.nu

Derde week Livingstone

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Januari 2013 | Zambia, Livingstone

Weer een drukke werkweek achter de rug, weer naar een andere school, mijn favoriete school, in de ochtenden. Deze school is gevestigd in een kerk wat niet zorgt voor een al te goede akoestiek. Maar de directrice is geweldig, die rijdt 's avonds met haar auto door het dorp om alle dakloze kinderen op de vangen. Die slapen dan op school.
Dit was ook de eerste school waar meer kinderen uit het dorp komen voor onze activiteiten. Best lastig, aangezien de kinderen van andere scholen een stuk minder 'beschaafd' zijn dan de kinderen die gewend zijn aan blanken. Deze kinderen weten ook niet goed hoe ze met materialen om moeten gaan. Ze zitten vaak met een aantal potloden in hun hand voor zich uit te kijken. Maar ze zijn wel enorm schattig, en willen de hele tijd knuffelen. Liefst met 10 tegelijk...

Maandagmiddag moest ik naar het bejaardentehuis om te spelen met bejaarden. Vooral memory of kaarten.
We hadden deze keer ballonnen meegenomen, dat vonden ze geweldig! Ook weer, net als bij de kinderen, om het vasthouden. Er wonen alleen bejaarden die niemand hebben die voor ze kan zorgen. Anders blijven ze bij familie wonen. De omstandigheden waarin ze wonen zijn bijna niet om aan te zien. Met teveel mensen in een te klein kamertje, of alleen in een kamertje waar ze niet languit kunnen liggen. Op de grond, niet iedereen ligt op een matras. Ik had ook een strandbal mee, een globe, waar ik met twee heren een hoop lol mee heb gehad.

Dinsdag was het nieuwjaar, met een groepje meiden richting Botswana voor een dag safari. Vroeg op, dus met oud jaar heb ik het niet laat gemaakt. Een uurtje hier vandaan was de grens met Botswana, waar we werden afgezet. Aan de ene kant van de Zambezi moesten we stempelen om uit Zambia te komen. Vervolgens oversteken met een veerboot en daarna stempelen voor Botswana.
Daar werden we weer opgehaald. 's Morgens een boottocht over de Zambezi, waar we nijlpaarden, olifanten en een enkele krokodil zagen. Een nijlpaard probeerde te doen of hij een dolfijn was. Hij sprong door het water.
Na een lekkere lunch met een jeep een korte overlandsafari, waar we nog meer olifanten zagen, een paar giraffen en apen. Een groep apen speelde in een plas water, grappig om echt te zien. Vervolgens gingen we dezelfde weg terug..

Woensdagmiddag had ik leesclub op de school waar ik ' s morgens vakantieclub heb. We moeten dan spelletjes doen met letters of woordjes. Het regende, daardoor waren er maar drie kinderen....

Donderdag was ik jarig, een paar vrijwilligers hebben het huis een beetje versierd. Een op school heb ik sinaasappels uitgedeeld, we hebben verjaardagshoeden gemaakt en ze hebben voor me gezongen. 's middags naar een andere school voor de leesclub. Dat waren 45 kinderen, dus echt werken ging niet. Ik had uiteindelijk 4 kinderen apart, om het alfabet te oefenen. Met
elke letter een woord zeggen. Bij de Z viel een jongen stil, dus ik zei Zambia. Had hij nog nooit van gehoord.

Zimbabwe dan, ja dat zei hem wel vaag iets... Af en toe word je best moedeloos van dit werk. Ook deze kinderen willen wel zingen toen ze hoorden dat ik jarig was.
's avonds gingen we barbequen, ook omdat een braziliaanse jongen, die niet hier werkte maar in het backpackersgedeelte verbleef, weer zou gaan na twee weken. We trokken veel met hem op.

Vrijdagmiddag naar een school voor artclub, de ruimte in die school is een klein, weinig licht en ventilatie. En we waren met teveel vrijwilligers, ik boven met de kinderen in die straat gaan spelen. En met de directeur gepraat. Alle scholen hier hebben hun eigen verhaal. Deze is opgericht door de directeur, omdat de kinderen van deze school ergens anders naar school gingen waarvoor ze over een gevaarlijke brug moesten. Nadat de zoveelste in het water viel en verdronk heeft hij een klein schoteltje gebouwd en geeft zelf les. Het schooltje barst inmiddels uit zijn voegen. Misschien wil Spikkel in deze school investeren, even overleggen met de mensen hier.

Zaterdag met een andere vrijwilliger op neushoortocht gegaan. Het was door de regen meer een survivaltocht, wandelend door de regen. Uiteindelijk kwamen we bij twee witte neushoorns, op meter of 30-40 afstand.
Met de regen stapje ik wel waarom de kinderen niet naar school komen als het regent. Kleine stroompjes veranderen in complete rivieren tijdens de regen. Geweldig!

Morgen richting Zimbabwe, de waterval van de andere kant bekijken..

  • 09 Januari 2013 - 09:45

    Marijke Brugmans Oppas Jack:

    Hoi Anne,

    Ik volg je verhalen, stoer hoor dat je dit allemaal doet, hoe voel je je?
    Met Jack en Mark gaat het goed, uiteraard hebben die niet de problemen die jij tegenkomt.
    Leuk, neus hoorntocht, ik ga het zo aan Jack vertellen, jij kan niet meer stuk bij hem.
    Denk ook een beetje aan jezelf. We spreken elkaar weer op het schoolpleiin, big hugh Marijke en Jack uit Amsterdam Elandstraat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 25360

Voorgaande reizen:

01 November 2012 - 01 Februari 2013

Afrika 2012

Landen bezocht: